
Kryzys. To słowo jest w ostatnim czasie odmieniane przez wszystkie przypadki, i to nie tylko w kontekście ekonomii. Kryzys gospodarczy, finansowy, energetyczny, klimatyczny, polityczny – wszystko to jeszcze przed nami. Zdaniem znanych i cenionych ekspertów w 2023 roku niestety niewiele się zmieni, ale nie oznacza to wcale, że jesteśmy zupełnie bezradni. Kryzys to doskonała okazja do zmian organizacyjnych w kancelarii, które zostaną z nami na lata!
Jak zatem prowadzić własny biznes w tych niesprzyjających czasach? Czy są sposoby na ograniczanie wydatków? Czy da się usprawnić zadania tak, aby nie powodowały dodatkowych kosztów?
Otóż są! I na dodatek w prosty sposób można je wprowadzić od zaraz w każdej kancelarii prawnej, bez względu na wielkość i lokalizację.
Od czego zacząć?
Warunkiem wprowadzenia zmian jest solidna analiza aktualnej sytuacji kancelarii. Pod lupę należy wziąć wszystkie obszary działania: organizację pracy, finanse, zarządzanie zespołem, marketing i sprzedaż i in. Ważne, aby nie fałszować rzeczywistego stanu spraw, nawet jeśli odkryjemy, że nie wszystko działa jak należy. Wtedy tym bardziej warto przystąpić do odważnych zmian.
Zwolnienia nie zawsze pomogą oszczędzić
Pierwszą myślą, jaka przychodzi pracodawcy do głowy w kryzysie to redukcja etatów. Należy jednak dobrze zastanowić się nad tym ruchem. Przypomnij sobie ile czasu i pieniędzy zostało zainwestowane we wdrożenie każdego pracownika. Czy jest sens z niego rezygnować, kiedy się sprawdza i dobrze wykonuje swoją pracę? Może lepiej zastanowić się, jakie zadania można zautomatyzować lub w inny sposób rozdzielić zadania?
Czas to pieniądz!
Kolejnym ważnym punktem analizy jest pytanie – czy przypadkiem nie marnujesz za dużo czasu na powtarzalne zajęcia? Czy są na rynku systemy, które wykonają taką pracę za Ciebie? Tworzenie takich samych plików, wysyłanie faktur czy monitów- to wszystko zajmuje Twój cenny czas.
Relacje w zespole i obsługa klientów
Sprawdź też, jak pracuje Twój zespół. Czy można coś poprawić? Czy pracownicy współpracują, czy może raczej rywalizują ze sobą? Jak są traktowani klienci Twojej kancelarii? Może są jakieś zachowania, przez które ich tracicie?
Porady na kryzys – pobierz naszego e-booka dla kancelarii prawnych!
Wymieniliśmy tutaj tylko niektóre kwestie związane z funkcjonowaniem kancelarii, którym warto przyjrzeć się bliżej w warunkach kryzysu. Jeśli potrzebujesz wsparcia przy takiej analizie i nie wiesz, od czego zacząć, pobierz naszego darmowego e-booka „Wskazówki dla kancelarii prawnych – porady na kryzys”. Znajdziesz w nim podpowiedzi z zakresu finansów, zarządzania, marketingu i sprzedaży, w tym m.in. jak zadbać o koszty, zaoszczędzić czas automatyzując i delegując zadania oraz jak zwiększyć efektywność zespołu.
Warto pamiętać, że świat przetrwał już niejeden kryzys gospodarczy czy ekonomiczny, więc i ten kiedyś się zakończy. Warto więc poświęcić czas na analizę swojej działalności i wprowadzić zmiany, które pomogą przetrwać kancelarii ten trudny czas.
Życzymy powodzenia i zachęcamy do pobrania naszego e-booka: https://mecenasit.pl/poradnik/