W ramach naszego cyklu o budowaniu wizerunku prawnika w social mediach, skupimy się dziś na najpopularniejszym portalu społecznościowym na świecie – Facebooku. Aktualnie obecność na portalach społecznościowych Facebook, LinkedIn, Twitter itp. jest codziennością nie tylko w kontaktach ze znajomymi czy przyjaciółmi, ale także w biznesie.
Jak więc w drugiej połowie 2019 roku podejść do tematu obecności na Facebooku? Czy również prawnik powinien wykazywać swoją aktywność na tym serwisie? Jak się wyróżnić? Postawić na profil osobisty czy profil firmowy? W jaki sposób rozwijać sieć wartościowych kontaktów i pozyskiwać klientów? Jak przekuć „lajki” w biznes, bo przecież „lajki” nie zapłacą nam rachunków.
Czym jest Facebook?
Facebook to najpopularniejszy portal społecznościowy na świecie. W Polsce korzysta z niego ponad 16 mln. osób. W ostatnich latach przeszedł ogromną metamorfozę i stał się platformą do komunikacji nie tylko dla użytkowników ale też marek i organizacji. Coraz powszechniejsze staje się używanie Facebooka przez firmy zamiast strony www.
Facebook dla kancelarii prawnej co wybrać profil czy strona?
Większość właścicieli firm zdaje sobie sprawę, że obecność na Facebooku to w dzisiejszych czasach już konieczność. Wystarczy postawić się w osobie potencjalnego klienta, żeby zrozumieć, że coraz częściej właśnie ten serwis stanowi podstawowe źródło informacji o firmie, a messenger zastępuje telefon i e-mail jako źródło pierwszego kontaktu z firmą. Ale o ile sam potencjał obecności na Facebooku jest dla przedsiębiorców oczywisty, tak zrozumienie szczegółów może sprawiać trudności. Wielu właścicieli firm nie wie czy utworzyć stronę czy profil. Jeśli jesteś wśród nich nie martw się, w tym tekście wskażemy Ci różnice oraz pomożemy wybrać najlepszą opcją dla Twojej kancelarii.
Profil osobisty to Twoje konto utworzone podczas rejestracji w serwisie Facebook, zawierające dane osobowe – imię i nazwisko. Jak sama nazwa wskazuje, jest on przeznaczony do użytku osobistego. Możesz tworzyć własne posty, udostępniać zdjęcia, kontaktować się i wyświetlać aktualności od rodziny i przyjaciół czy dołączać do grup. Co ważne, z technicznego punktu widzenia, wykorzystanie profilu osobistego do celów biznesowych jest niezgodne z regulaminem Facebooka.
Można powiedzieć, że strony na Facebooku to odpowiednik profili, tylko, że dla firm i organizacji – są one oddzielone od profili osobistych. Aby użytkownicy Facebooka mogli zobaczyć aktualizacje z Twojej strony muszą ją najpierw polubić. Drugim sposobem jest ustawienie płatnej reklamy, która jest możliwa tylko z wykorzystaniem stron firmowych. Należy jednak pamiętać o tym, aby działać zgodnie z korporacyjnymi (Izb i Rad) zasadami. To tylko jedna z przewag stron nad profilami jeśli chodzi o wykorzystanie biznesowe, jest ich znacznie więcej – poznaj najważniejsz z nich:
➡️ Budowanie zaufania i świadomości marki – Chcesz pochwalić się wygraniem dużej sprawy? A może przedstawić nowego pracownika? Jako właściciel firmy doskonale wiesz jak ważne jest budowanie zaufania i lojalności wśród klientów. Facebook ułatwia ten proces pozwalając Ci publikować treści związane z Twoją firmą.
➡️ Dostęp do statystyk – Czy wiesz czym interesują się Twoi fani? W jakich godzinach są online i z jakich urządzeń korzystają? Facebook dostarczy Ci tych informacji, co pozwoli Ci tworzyć lepsze, bardziej dopasowane i, co za tym idzie ciekawsze, dla Twoich klientów treści. Dodatkowo możesz badać i analizować, które z Twoich publikacji wzbudzają największe zainteresowanie.
➡️ Automatyzacja i planowanie – Wiesz już kiedy odbiorcy najchętniej reagują na Twoje treści, ale akurat wtedy jesteś na konferencji? Nic straconego. Stwórz i zaplanuj post a Facebook opublikuje go o wybranej godzinie. Klient napisał do Ciebie po godzinach pracy? Ustaw automatyczną odpowiedź i poproś go o zostawienie numeru telefonu.
➡️ Bogactwo treści – Galeria zdjęć? Film? Link do strony internetowej? Ankieta? Artykuł? Transmisja na żywo? Facebook oferuje całą gamę rodzajów postów, które możesz wykorzystywać. Wiedziałeś, że możliwe jest stworzenie posta, który po kliknięciu pobierze i zapisze dane kontaktowe użytkownika, wyświetli mu drogę do Twojej kancelarii lub wybierze Twój numer kontaktowy?
Jak widzisz strony firmowe na Facebooku dają Ci do dyspozycji mnóstwo narzędzi, które możesz z sukcesem wykorzystać w Twojej działalności.
Grupy na Facebooku, szansa dla kancelarii?
Co jeszcze? Obecnie warto także zastanowić się nad stworzeniem grupy na Facebooku. Istnieją ku temu co najmniej dwa dobre powody: Facebook oficjalnie już zapowiedział, że grupy stają się coraz ważniejsze i jego algorytm będzie je faworyzował. Co to znaczy w praktyce? Bezpłatną możliwość dotarcia do szerszego grona odbiorców, którzy są zainteresowani Twoją branżą, specjalizacją. Co więcej od niedawna grupy można łączyć ze stronami firmowymi. Jak to wykorzystać? Grupa “Darmowe porady prawne dla startupów” lub “Jak uzyskać wyższe odszkodowanie – porady” może stanowić świetne miejsce do kreowania się na eksperta, dyskretnej reklamy oraz pozyskiwania leadów.
Podsumowując: strona firmowa to Twój must-have a jeśli masz więcej czasu możesz spróbować też założyć i rozkręcić grupę.
4 najważniejsze zasady obecności portalu Facebook dla kancelarii prawnej:
- Zanim zaczniemy prowadzić działania na Facebooku należy się zastanowić do kogo będziemy mówić. Chodzi o określenie grupy docelowej. Dzięki temu będziemy zawsze mogli używać odpowiedniego języka i w dobry sposób dobierać komunikaty. Prowadzenie profilu kancelarii musi być zaplanowane. Zanim podejdziemy do tematu określmy także możliwy poziom zaangażowania i do tego dobierzmy częstotliwość działań i ich kierunek.
- strategia – warto uczyć się na cudzych błędach, dlatego trzeba zrobić mały research konkurencji i zrobić listę rzeczy, które przykuły naszą uwagę, a co wyglądało na mało atrakcyjne. Dzięki temu do głowy przyjdzie na pewno sporo pomysłów. W kolejnym kroku określmy jakie treści się będą pojawiały i jak często. Nie ma potrzeby, aby publikować treści codziennie, ale regularność jest bardzo istotna. Jeśli wystarczy Ci czasu, aby opublikować tylko jeden post tygodniowo to ok, pamiętaj jednak, aby być regularnym, bez tego nasz profil będzie zawsze chaotyczny. Każda treść publikowana powinna wynikać z czegoś i czemuś służyć. Jedną z gorszych strategii jest wrzucanie czegokolwiek bo dawno czegoś nie było…
- ludzie kupują oczami – zadbaj o stronę graficzną, dobre zdjęcia, grafiki. Jesteś prawnikiem, ale pamiętaj o tym, aby mieć prawa do grafik i zdjęć!
- bądź aktywny w grupach – Facebook bardzo mocno na nie stawia, więc warto wykorzystać grupy w biznesie czy to tworząc własną grupę czy udzielając się na już istniejących bliskich nam tematycznie. W zeszłym roku powstało na przykład dużo sporych i ciągle aktywnych grup związanych z RODO.
Jakie treści powinniśmy zamieszczać?
Zanim opublikujemy post zastanówmy się czy jest on zgodny z naszą strategią, jest atrakcyjny wizualnie i czy na pewno jest skierowany do naszej grupy docelowej? Jeśli tak pozostaje nam pamiętać o kilku prostych krokach, aby osiągnąć lepsze zasięgi.
➡️ Pierwszą i najważniejszą zasadą jest: pisz regularnie na tematy związane z Twoją osobą i działalnością. Pamiętaj, aby posty pokazywały konkretne korzyści płynące z Twoich usług, budowały zaufanie, pokazywały kim jesteś.
➡️ Oznaczaj instytucje, klientów jeśli masz na to zgodę. To są Twoje rekomendacje!
➡️ Do postów dodawaj linki do swoich blogów, www, raportów tematycznych itp. Dzięki temu wygenerujesz większy ruch w swoich kanałach komunikacji, a co za tym idzie zyskasz większą szansę pokazania swojej osoby i kancelarii w eksperckim kontekście.
➡️ Obserwuj profile swoich klientów, kontrahentów, potencjalnych klientów – będziesz na bieżąco z ich informacjami.
➡️ Uniwersalna rada, ale konieczna! Zawsze dbaj o „DNA” swojego konta. Nie zaśmiecaj go nieistotnymi wpisami, gdyż zainteresowanie profilem buduje się długo, a traci się błyskawicznie!
➡️ Obecnie hasztagi (#) nie działają tak dobrze jak np. na portalu LinkedIn.
więcej praktycznych informacji znajduje się w linkach na końcu artykułu.
Na koniec
Facebook dla kancelarii prawnej, tak jak LinkedIn pozwala na płatne budowanie większych zasięgów (dotarcie do większej grupy firm i osób). Oczywistym problemem w branży prawniczej jest kwestia rozróżnienia co jest reklamą dozwoloną, a co nią nie jest. Jeśli macie wątpliwości zawsze możecie się zwrócić do lokalnej ORA lub OIRP.
Jeśli chciałbyś dowiedzieć się, jak ważna jest obecność na portalu LinkedIn lub Twitter zapraszamy do przeczytania naszych wcześniejszych publikacji:
Linki związane z marketingiem na Facebooku:
- https://sm-manager.pl/artykul/jakie-tresci-tworzyc-na-facebooku-top-22-kreatywne-pomysly-na-posty
- https://mobiletry.com/blog/jak-dodawac-wpisy-na-facebooku
Polub także nasz profil Mecenas.iT na LinkedIn oraz Mecenas.iT na Facebooku